De papieren werkbon is verleden tijd . De servicemonteurs van Aqua+ werken tegenwoordig digitaal, met handige tablets. De voordelen van de mobiele werkbon zijn groot, zegt Jan Braakman, manager van Service, Onderhoud en Klussen (SOK). Een monteur bekijkt de planning gewoon op zijn tablet, inclusief een overzicht van de materialen die hij gaat gebruiken bij een project.
“Op het moment dat hij de order accepteert start de registratie”, legt Braakman uit. “De reisuren worden bijgehouden en als hij bij de klant is aangekomen activeert hij de werktijd. Nadat de werkzaamheden zijn afgerond geeft hij daar een omschrijving van, vult eventuele extra gebruikte materialen in en verantwoordt zijn karwei daarmee, zowel in uren als in materiaal. Dat legt hij voor aan de opdrachtgever, die digitaal voor akkoord tekent.”
De monteur stuurt de digitale werkbon dan meteen door naar het kantoor in Goor, waar alle gegevens in het automatiseringssysteem worden ingevoerd. Via de e-mail krijgt de opdrachtgever een kopie van de werkbon en het servicerapport. “Zo kunnen we een relatie direct goed informeren en we zijn zelf ook goed geïnformeerd”, zegt Braakman.
De voordelen van de mobiele werkbon zijn legio. Zoals de duidelijkheid voor de monteurs. “We kunnen ze aansturen zonder dat ze hun werkbon hoeven op te halen, de omschrijving van een monteur is ook meteen duidelijk en leesbaar en alle gegevens worden meteen in het systeem vastgelegd, er kunnen dus geen bonnen zoek raken.”
Nog een voordeel: een monteur die storingsdienst heeft en buiten werktijd een melding krijgt, kan meteen zien wat er in de afgelopen periode met het betrokken systeem is gebeurd en wat er is gedaan om eventuele klachten te verhelpen. Braakman: “Hij kan meteen de hele historie van de installatie zien.” Alle servicemonteurs van Aqua+ zijn met tablets uitgerust en werken er naar volle tevredenheid mee.