Het Nederlandse meubelmerk Eichholtz is een gevestigde naam in de meubelbranche, het levert wereldwijd aan meer dan honderd landen en staat met grote stands op de diverse internationale woonbeurzen, o.a. in Parijs, Milaan, Frankfurt, Moskou en Singapore. Toch staat de hoofdvestiging ‘gewoon’ in Noordwijkerhout. Met, direct aan de bollenvelden, het imposante hoofdkantoor met showroom, zo’n 7.500 vierkante meter, met een collectie van meer dan 3.000 meubels en woonaccessoires. Daar bevinden zich ook de expeditie en het logistieke bedrijfsgedeelte, totaal ca. 25.000 vierkante meter, dat geheel gesprinklerd is. In het complex, dat deels herbouwd en voor de rest gerenoveerd is, was vroeger een kunststof-producerend bedrijf gevestigd, dat bij een faillissement ten onder ging. Eichholtz heeft het pand in 2007 gekocht om daar hun enorme groei-ambities te kunnen realiseren.
Er was vanuit de historie al een sprinklerinstallateur bij het pand betrokken, maar die kwam bij Eichholtz niet door de ‘betrouwbaarheidstest’, waarna het meubelmerk met Aqua+ in zee ging. Aqua+ is vanaf die tijd de vaste partner geweest bij de diverse uitbreidingen die er inmiddels al hebben plaatsgevonden. “En daar hebben we geen spijt van gehad”, zegt huis-architect Hans Zwetsloot van STOL architecten in Lisse.Aqua+ heeft de bestaande installatie gereviseerd en gereëngineerd en heeft daarna elke nieuwe uitbreiding ook weer van sprinklers voorzien. De samenwerking bevalt goed, waarbij het volgens Zwetsloot vooral om één thema draait: “vertrouwen”. Vertrouwen dat men allereerst goed en strategisch meedenkt in de installatie-opzet en vertrouwen dat dat daarna dan ook nog eens marktgericht afgeprijsd wordt, zegt Zwetsloot. “Voor een opdrachtgever blijft een sprinklerinstallatie in de regel namelijk toch altijd een ‘verplicht nummer’.”
Bijzondere uitbreidingen waren het vorig jaar de gebouwde ‘smalle-gangen-magazijn’ (ca. 2.700 m2) en de zojuist opgeleverde opslaghal met daarin rijdende stellingen (ca. 6.800 m2). De sprinklers die hier zijn toegepast zijn van het type ESFR. Dat staat voor Early Suppression Fast Response: snel reageren om een brand sneller onder controle te krijgen. Ze hebben een vrij groot blusbereik met tamelijk dikke druppels. Het grootste voordeel van ESFR is dat er dan in principe verder geen stellingsprinklers toegepast hoeven te worden, waardoor de hallen vrij indeelbaar zijn.
Met deze laatste uitbreidingen nadert het complex nu letterlijk zijn grenzen. Zwetsloot: “We zijn nu bezig met het ontwerp van het laatste gebouw van nog zo’n 2.500 vierkante meter en dan is de kavel uiteindelijk helemaal volgebouwd. En dan huurt Eichholtz inmiddels ook al zo’n 8.000 m2 bij de buurman”….
Grondlegger Theo Eichholtz kocht het complex in Noordwijkerhout om zijn toekomstplannen waar te kunnen maken, zegt Zwetsloot. “En dat kon bijna op geen enkele andere plek in de Bollenstreek.” Maar het ligt daar zeker niet afgelegen voor zo’n internationaal opererend bedrijf: Schiphol en de diverse havens liggen eigenlijk gewoon om de hoek….
Het bedrijf, dat in omzet nog steeds zo’n 25 procent per jaar groeit, heeft onder meer een eigen afdeling in het Londense Harrods en, dichterbij, een shop-in-shop in De Bijenkorf in Amsterdam. Eichholtz is volgens Zwetsloot dus ‘een speler van wereldformaat, die toevalligerwijs in een dorp beland is’.
Het woonmerk, dat nog maar zo’n twintig jaar geleden door Theo Eichholtz opgericht is, exporteert over vrijwel de hele wereld. Belangrijkste groeimarkten daarbij zijn Azië en de Verenigde Staten. De klanten zijn voornamelijk interieurwinkels en hotels, maar ook particulieren zijn er soms welkom om eens rond te neuzen in het fraai vormgegeven en indrukwekkende Inspiration Centre. Daarin bevinden zich 45 showkamers, die smaakvol ingericht zijn met de bijzondere en luxueuze Eichholtz-meubels en woonaccessoires. Ook de website biedt volop gelegenheid voor die verkenningstocht, met een 360 graden-tour door de verschillende ruimtes: zie hiervoor www.eichholtz.com.