Het was een ingewikkeld project, maar in samenwerking met de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag is er een nieuwe sprinklerinstallatie aangebracht zonder dat de vele bezoekers daar ook maar iets van hebben gemerkt. De KB kampte met een verouderde sprinklerinstallatie die niet meer aan de eisen voldeed.
Dat was gebleken tijdens een brandweercontrole. Het gebouw met meer dan drie miljoen boeken, kranten en tijdschriften, moest zelfs worden bewaakt door brandwachten: leidingen vertoonden gaten, er deden zich lekkages voor. Dat was het gevolg van een eerdere ombouw van een droge naar een natte installatie, waardoor corrosievorming ontstond.
Aqua+ kreeg de opdracht van het Rijksvastgoedbedrijf, de eigenaar van het KB-complex. Het was een groot project: er moest 16.500 vierkante meter worden voorzien van 1.903 sprinklers, terwijl de KB gewoon geopend moest blijven voor het publiek. Op de derde, vierde en vijfde etage zijn kantoren en ook externe partijen gevestigd. De leeszalen bevinden zich op de eerste en tweede etage. Ze worden dagelijks intensief bezocht door studenten en andere belangstellenden.
In de drie hoogste verdiepingen werd overdag van 7.00 tot 19.00 uur gewerkt aan de sprinklers. “Dat hebben we heel zachtjes gedaan. Tot 10.00 uur konden we gaten boren, want daarna ging de bibliotheek open”, zegt meewerkend voorman Freek Regterschot. “Het was een kwestie van heel goed voorbereiden: ’s avonds tekenden we de boorgaten af voor de volgende dag. Het was best een uitdaging.” De samenwerking tussen KB en Aqua+ verliep uitstekend via de vaste wekelijkse gesprekken. Op de eerste en tweede etage met de leeszalen kon overdag niet worden gewerkt. Dat was een avond- en nachtklus. Hier begon het werk ’s avonds om 20.00 uur, tot 7.00 uur de volgende ochtend. Regterschot: “Zestien weken nachtdienst op de maandag, dinsdag en woensdag. Maar het verliep heel voorspoedig. Die weken waren zo om, en alles lukte.”
De samenwerking was vanaf het begin constructief, zegt Peter de Wild, projectmanager bij het Rijksvastgoedbedrijf. “Het moet even wennen zijn geweest voor Aqua+ om met ons te werken en inzicht te verkrijgen in het ingewikkelde bedrijfsproces van de KB. Na deze ‘inwerkperiode’ verliep het werk en de samenwerking met alle betrokkenen goed.”
De projectleiders van Aqua+ en de uitvoerder hadden ‘oog en aandacht’ voor de uitvoeringsverantwoordelijken van de KB, waardoor de afstemming perfect verliep, aldus De Wild. “Er hebben zich ook geen noemenswaardige problemen voorgedaan tijdens het ontwerp en de uitvoering. Aqua+ had, naast de technische expertise, ook aandacht voor de esthetische afwerking van de installatie. Daarmee kon het bedrijf vaak tegemoet komen aan de wensen van de KB. De samenwerking met het Rijksvastgoedbedrijf was functioneel en constructief.”
Aqua+ heeft zich volgens De Wild maximaal aangepast aan de eisen en wensen van de KB en was bereid om buiten normale werktijden te werken. “Hierdoor is de hinder voor het bedrijfsproces van de KB tot een minimum beperkt gebleven.”