Matthijs Vast (Service & Onderhoud) van Aqua+ loopt er niet mee te koop, maar vindt het wel heel mooi: “We doen het met een relatief kleine groep mensen; prachtig dat we dit voor elkaar boksen.” Waar dit over gaat? Betere sprinkler- en brandmeldsystemen dankzij jaren ontwikkelen ván en testen mét datagedreven techniek. 10 vragen over de ontwikkeling, de voordelen én de hobbels.
“Met digitale onderhoudsrapportages waren we al bezig. We beseften toen: er is veel meer mogelijk als je de onderhoudsdata samenvoegt met digitale brandmeldsystemen; dus als je gegevens verzamelt en hiervan leert. Sinds 2020 digitaliseerden we daarom op kleine schaal kleine installaties; we maakten ze dus datagedreven. Dat leidde trouwens al snel tot keuzestress.”
“Er bleek zó veel mogelijk, dat dit bijna belemmerend werkte. We gingen toen terug naar het doel/de basis en naar bijvangst. Ons doel is de kwalitatief goede brandbeveiligings- en meldinstallaties nóg meer verbeteren. De bijvangst is: inzicht krijgen, onderhoudskosten besparen en duurzaamheid bereiken.”
“Bedrijven kunnen dankzij ons nu gebruikmaken van techniek die data veilig deelt en goede analyses mogelijk maakt. Dat leidt tot betere beslissingen en de beste brandbeveiliging, tegen lagere kosten en met duurzamer resultaat. Hoe? Dankzij onder meer voorspellend onderhoud.”
“Soms komt er bij een storingsmelding een monteur die achteraf alleen maar op een knopje hoefde te drukken. Dankzij onze techniek zien we het probleem nu op afstand. Met 1 telefoontje kan de klant dan zélf op die knop drukken. En áls een monteur nog op pad moet, weet je wélke: de elektro- of de sprinklermonteur. Waar nodig brengt die ook meteen het juiste onderdeel en gereedschap mee. Investeren in deze techniek, en dus in deze manier van onderhoud, verdien je dan ook terug.”
“Sensoren, een besturing/PLC, een applicatie én onze bijna 50 jaar kennis en ervaring. Natuurlijk waren we het liefst als eerste naar buiten gekomen met inzicht op afstand bij brandbeveiliging; belangrijker vonden we dat we dit proces verantwoord lieten lopen. Daarom ontwikkelden, bouwden en testten we 3 jaar lang. Allerlei normen kwamen hierbij om de hoek kijken. Van cybersecurity en verbindingsprotocollen tot producteisen.”
“De overheid geeft aan wat zij goed vindt, wat beter is en wat je eigenlijk niet meer moet willen rondom cybersecurity. Daarom draaiden we elk boutje en moertje om, ook figuurlijk. Zo ontdekten we tijdens de tests dat een leverancier producten leverde met een internetverbinding en beveiligingsupdates van een niveau dat van de overheid wel mocht, maar dat ze wél afraadde. Vervolgens verbeterden we in overleg de cybersecurity hiervan sterk.”
“Op termijn zou de data van klanten hierdoor niet goed beveiligd zijn. Hackers ontwikkelen zich immers en je wilt er niet aan denken dat ze het netwerk van een klant binnendringen via onze techniek. Daarom onderzochten we bij elk product of dit volgens de spelregels van onder meer de overheid was. Daarnaast plaatsen we onze techniek nu het liefst los van het netwerk van onze klant.”
“Stel: je hebt een brandbeveiligingsinstallatie met pompkamer waar het altijd minstens 10 graden moet zijn. Dan kun je er dankzij onze datagedreven techniek voor kiezen om die in fases op te warmen; net als thuis met je thermostaat. Óf je neemt de buitentemperatuur mee. Is het daar 10+ graden? Dan zet je het systeem automatisch uit en bespaar je dus veel energie. We combineerden dus onze brandbeveiliging met technieken die er al zijn; zo sporen we ook sluipverbruik op van stroom bij bedrijven met grote installaties.”
“Rij je veel met je auto, dan moet je vaker naar de garage. Zo werkt het met brandbeveiliging ook. Moet je installatie vaak aan het werk, bijvoorbeeld bij zwaardere industrie of afvalverwerkers? Dan heeft die in verhouding meer onderhoud nodig. Bewaak je je data goed? En blijkt dat je systeem niet vaak in actie komt? Dan kun je onderbouwen dat deze met minder onderhoud toe kan. Ook weeg je dankzij de data en leeftijd van een installatie beter of het zin heeft te investeren in meer onderhoud óf in een nieuwe installatie. Zo kan je naar conditie-kwaliteitgestuurd investeren.”
“Bij alle nieuwe installaties passen we het nu standaard toe. Bij bestaande systemen overleggen we met klanten of ze dit willen en hoever ze willen gaan. Raakt apparatuur verouderd? Of is er een ombouw of nieuwe schakelkast nodig? Vaak zijn dat goede momenten om over te stappen.”
“Haha, nooit! Nu komt de tijd van gegevens verzamelen en advies geven. Verder blijven we doorontwikkelen; techniek ontwikkelt zich immers ook, net als leveranciers en klanten. Zo krijg je een steeds beter product. Hard nodig ook, want technici worden steeds schaarser. Binnen nu en 10 jaar heb je vermoedelijk niets meer te kiezen; als bedrijf móet je dan wel overstappen naar digitaal als je een minimum aan kwaliteit van je systemen wilt houden. Wie meer wil weten, raad ik aan te kijken bij inzicht op afstand.