“Er zijn gelukkig nog veel bedrijven waarmee het goed gaat en daar zijn wij er één van.” Zegt Michel Walhof, directeur-eigenaar van Aqua+. “We rollen er goed doorheen, we laten het hoofd niet hangen.” Vooral jezelf blijven en goed opletten, is zijn motto. “Je hebt zelf geen invloed op de economische groeicijfers, maar andersom moet het ook niet zo zijn dat de groeicijfers invloed op jóu hebben. We zijn afhankelijk van ons eigen opereren en we zien overal kansen.”
Aqua+ slaat zich succesvol door deze sombere jaren met economische tegenwind heen door zich vooral te focussen op bijzonder klantgerichte oplossingen. Walhof: “We luisteren goed, en proberen datgene wat een klant belangrijk vindt, te vertalen in goede aanbiedingen. Waarmee we een opdrachtgever er ook van kunnen overtuigen dat wij de beste partner zijn om mee samen te werken. Veel klanten hoef je dat trouwens niet meer te vertellen, omdat we al een jarenlange relatie hebben.”
“Je kunt beter meer investeren in een klant die al vaker opdrachten heeft gegeven en die bij een nieuw project zegt: even kijken in de markt of de prijs en dergelijke klopt. Dan weet je ook dat je alle uitzoekwerk – want het opstellen van een offerte kost behoorlijk wat geld – niet voor niets doet. Je moet daar juist meer aandacht aan besteden, dan is de kans van slagen veel groter dan op allerlei aanbestedingen in te gaan. Dat is met hagel schieten op werk.’
Een opdrachtgever die Aqua+ al vaker heeft ingeschakeld zal toch al eerder geneigd zijn terug te komen, zegt Walhof: “Omdat we ons werk gewoon goed doen. En afspraak is afspraak, dat weten ze ook. We zijn technisch goed, we weten waar we het over hebben en dat we het waar kunnen maken, op tijd zijn en de juiste oplossingen realiseren.”
“Bovendien weet de klant dat we financieel een degelijke onderneming zijn, geheel zelfstandig, niet afhankelijk van bankfinancieringen en –leningen. Dat spreekt opdrachtgevers momenteel wel aan: als ze met ons in zee gaan, weten ze dat we niet overmorgen failliet gaan. Die zekerheid hebben ze.”